SEO voor beginners | Wil je meer verkeer naar je website vanuit Google? Dan is het belangrijk om aandacht te besteden aan je SEO. SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Dit betekent simpelweg dat je je content optimaliseert zodat het beter gaat ranken in Google. 

In dit blogartikel geef ik je 10 makkelijke tips voor het schrijven van SEO artikelen die je helpen om beter te ranken in de zoekmachine(s): 

1. Schrijf alleen content die relevant is voor jouw doelgroep

Google heeft een doel: haar gebruiker de meest relevante informatie tonen bij het invoeren van een zoekopdracht. Er zijn veel technische regels waar contentmakers zich aan moeten houden om te ‘scoren’ in Google, maar als de content niet relevant is voor jouw doelgroep heb je daar niks aan. Hieronder een voorbeeld:

Iemand die niet uit de zorgsector komt, maar die wel in de zorg zou willen werken, is bijvoorbeeld niet geïnteresseerd in een artikel over het bezoek van de burgemeester in een verzorgingstehuis. Deze persoon is wél geïnteresseerd in een artikel over de omscholingsmogelijkheden waar hij of zij zich voor kan aanmelden. 

Zorg dus dat je altijd schrijft met de eindgebruiker in je achterhoofd. Wie is deze persoon? Waar zoekt deze persoon naar? Vervolgens ga je over naar de volgende stap:

2. Zoek een ‘long tail keyword’ dat je wilt gebruiken

Een ‘long tail keyword’ is simpel gezegd een zoekterm in Google die uit meerdere woorden bestaat (3 of meer). Op korte zoektermen zit veel concurrentie en ze zijn te algemeen, waardoor het lastig is om hier een goede positie in te verkrijgen.

Twee simpele en gratis manieren om een long tail keyword te vinden voor je artikel zijn Ubersuggest en Google Keyword Planner. De truc is om dan te zoeken naar een keyword waar veel naar gezocht wordt en weinig concurrentie op zit.

 3. Schrijf een pakkende titel met het keyword vooraan (als dat kan)

Het schrijven van een pakkende titel is een van de moeilijkste dingen die er bij het maken van een artikel komt kijken. De titel bepaalt of de potentiële bezoeker wel of niet je content wil lezen en doorklikt.

Google vindt structuur fijn. Vanuit die redenering is het aan te raden om je keyword dan ook direct vooraan in je titel te verwerken. Je laat dan zien dat dit specifieke zoekwoord het belangrijkste woord in je artikel is. Soms is dit heel makkelijk, zoals bij mijn artikel: Essentialisme: hoe je door minder te doen, meer bereikt, maar soms is dit niet altijd haalbaar, omdat je dan een rare of niet prikkelende titel krijgt.

4. Gebruik direct in het begin van je artikel het keyword

Net als bij het schrijven van een SEO-vriendelijke titel, is het aan te raden om je zoekwoord toe te voegen in de eerste paragraaf van je artikel. Of in de eerste 100 woorden van je tekst. Wederom geef je Google hiermee het seintje dat je artikel om dit specifieke onderwerp gaat.

En H2 tag instellen in je tekst - 2handenvrij

5. Maak gebruik van H1 en H2 tags

Zorg ervoor dat je zoekwoord terug te vinden is in je H1 en H2 tags (de titels in je artikel). In het WordPress Divi thema kun je dit heel makkelijk doen door de titel te selecteren en dan ‘Heading 2’ te selecteren. Op deze manier laat je Google weten dat het om een belangrijke kop gaat. H2 is bijvoorbeeld belangrijker dan H4.

6. Zorg voor ‘rijke’ content

Google beloont ‘rich content’, dat wil zeggen: artikelen met afbeeldingen, een Youtube video of een geïntegreerde podcast. Dit heeft ermee te maken dat rijke content makkelijker te consumeren is voor een bezoeker, dan een artikel met enkel platte tekst.

Rijke content trekt daarnaast ook meer aandacht en spreekt een doelgroep aan die vaak over het hoofd gezien wordt: namelijk mensen die niet zo goed kunnen lezen.

7. Minimaal 300 tot 600 woorden per blogpost

De meeste SEO,- en Content Marketing specialisten zijn het erover eens dat een SEO artikel uit minimaal 300 tot 600 woorden moet bestaan. Yoast en Hubspot zeggen dat een blogartikel tussen de 2250 en 3000 woorden voor het meeste organische verkeer vanuit Google zorgt.

Wat is dan het ideale woordaantal van een goed rankende SEO tekst? Uiteindelijk is het belangrijk dat de content die je deelt waardevol is en antwoord geeft op de zoekvraag van je doelgroep. Het ligt er dus een beetje aan hoeveel woorden je nodig hebt om antwoord te geven op die vraag.

Hier een aantal cijfers die je helpen: 

  • Voor Google geldt een minimum van 300 woorden
  • Wanneer je artikel meer dan 1000 woorden bevat, dan wordt dit als verdiepend gezien en is je blog extra waardevol voor Google
  • Ga niet over de 3000 woorden. Zou jij zelf online zo’n lange lap tekst doornemen?

8. Installeer de gratis Yoast SEO plugin en edit de meta description

De meta description is dat stukje dat Google toont als je artikel verschijnt bij de zoekresultaten. Bewerk je meta description door op je WordPress website de Yoast SEO plugin te installeren en een prikkelende intro voor je artikel te schrijven.

Deze tutorial legt uit hoe je de plugin gebruikt:

    9. Zorg dat je website mobielvriendelijk is

    Ruim de helft van alle bezoekers komt via een mobiele telefoon. Soms kom ik nog wel eens een website tegen die helemaal geen mobiele versie heeft. Deze website mist hierdoor dan de helft van het potentiële webverkeer!

    Zorg dus dat je website mobielvriendelijk ingericht is. Als je dit niet zelf kunt doen, besteedt dit dan uit aan een webdesigner die dit voor je doet.

    10. Verbeter de laadtijd van je website

    Zorg ervoor dat je website pagina’s snel laden. Makkelijke manieren om dit zelf te doen zijn het optimaliseren van afbeeldingen en verkleinen van bestanden. Hoe meer bestanden en hoe zwaarder deze zijn, hoe trager de website wordt.

    Je kan daarnaast ook overwegen om naar een snellere hosting provider over te stappen. Zelf host ik mijn websites bij Siteground. Dit is een wat duurdere internationale provider, maar met hun hosting pakket en hun SiteGround Optimizer plugin laadt mijn website erg snel, ondanks de vele afbeeldingen die op de website staan vanwege mijn portfolio

    En nu zelf aan de slag!

    Dit waren de 10 SEO tips voor beginners! Ik hoop dat ik je ermee op weg heb kunnen helpen om zelf aan de slag te gaan. Heb je nog wat extra hulp nodig? Stuur me gerust een bericht (danielle@2handenvrij.nl) om te kijken of ik wat voor je kan betekenen. 

    Vond je het artikel waardevol? Deel het dan met je netwerk, dat wordt gewaardeerd!

    Werk met mij

    Heb je interesse of nog een vraag over de mogelijkheden? Stuur me dan zeker even een bericht:

    Daniëlle de Vries van 2handenvrij