Sinds ik ben begonnen als freelancer in de creatieve branche, krijg ik vaak de opmerking: ‘Wow, wat werk jij gestructureerd en geordend. Dat is best bijzonder voor een creatieveling!’
Een mooi compliment, maar dit heeft natuurlijk alles met de juiste ‘tools’ te maken en weinig met ‘mij als creatieveling’.
Als ik niet met een heldere planning werk, dan is mijn werk alsnog een onoverzichtelijke brei van taken. Met stress, vergeten deadlines en geïrriteerde klanten als het resultaat.
Mijn planner voor drukke freelancers
In het begin van mijn freelance avontuur werkte ik nog met een standaard papieren planner uit de winkel. Maar het probleem was dat deze planner enkel de werkdagen omvatte en nergens ruimte overliet voor notities, selfcare of een globaal overzicht van mijn lopende projecten…
Online kon ik ook nergens een planner vinden die aan mijn wensen voldeed, dus toen heb ik er zelf maar een ontworpen En toen dacht ik: als ik er wat aan heb, dan hebben anderen er misschien ook plezier van. Dus voor iedereen die wel wat overzicht kan gebruiken:
Deze planner bestaat uit:
- 7 dagen i.p.v. 5 werkdagen
- Een kolom met alle lopende projecten
- Ruimte voor notities
- Ruimte voor selfcare
Hoe gebruik je deze planner voor maximaal overzicht?
Stap 1. Schrijf alle lopende projecten op in de eerste kolom.
Stap 2. Noteer alle gewenste selfcare momenten, zoals bijvoorbeeld een avond helemaal niksen.
Stap 3. Nu heb je een globaal overzicht van alle taken die je te doen staan. Per project som je op wat je die week moet opleveren en dit plan je in op de dagen.
Stap 4. Gedurende de week krijg je verzoeken of inspiratie voor nieuwe opdrachten. Deze schrijf je direct op in de ‘notes voor volgende week’ kolom (of direct op de juiste dag die week), zodat je niet afgeleid raakt van je huidige taken en niks kunt vergeten.
Enkele snelle tips:
- Schrijf álle taken op in de planner, ook kleine taken van een kwartier
Op die manier blijven die taken niet in je achterhoofd spoken, waardoor je meer rust en focus ervaart. - Werk met een marker of checkboxes, zodat je een afgeronde taak kunt afstrepen
Geloof me, zo wordt het een stuk leuker en belonender! - Probeer om niet meer dan twee ‘grotere projecten’ per dag in te plannen
Het schakelen tussen projecten of klanten kost gewoon veel denkkracht, die je juist nodig hebt voor het maken van mooie dingen. Focus is key.
Wow, amazing blog layout! How long have you been running a blog for?
you make blogging glance easy. The overall glance of your website
is magnificent, as well as the content! You can see similar here sklep